Wintercircus Arlette Hanson trekt komende winter voor de 39e keer langs theaters door heel Nederland. Voor de 39e keer is er een compleet nieuwe show samengesteld met internationale topartiesten en aanstormend talent. Hiermee is het Wintercircus de langst lopende productie in de Nederlandse theaterwereld met elk jaar een nieuwe voorstelling.
Organisatorisch, zakelijk en artistiek zijn de touwtjes in handen van directrice Arlette Hanson (48). Hoewel haar voorstellingen gekenmerkt worden door veel theatrale invloeden en technische vernieuwing staat de liefde voor het pure circus bij haar voorop. "De wereld om ons heen is sterk veranderd maar het circus is nog écht en de prestaties niet gemanipuleerd".
Arlette Hanson kreeg de liefde voor het circus met de paplepel ingegoten door haar ouders, de oprichters van het Wintercircus. Vader Martin Hanson bezat een groot internationaal theater- en organisatiebureau, bemiddelde artiesten en verzorgde grote feesten en evenementen. Hij produceerde Shakespearedrama's en behartigde de belangen van o.a. Gerard Cox en Joke Bruijs.
Circus had echter altijd al zijn interesse. Als er een tent werd opgebouwd stond hij als kind gebiologeerd te kijken. En vervolgens kocht hij het goedkoopste kaartje zodat hij niet één keer, maar vijf keer achter elkaar naar de voorstelling toe kon. Toch bleef Martin Hanson een belangstellende buitenstaander.
Toen Rob Ritman, van het toenmalige Circus Mikkenie, hem benaderde voor het boeken van een aantal acts voor een circusprogramma, waren de eerste contacten binnen de circuswereld gelegd. De fascinatie voor het idee om de sfeer van circus over te brengen naar het theater was ontstaan en een jaar later was het Wintercircus een feit. Een droom werd werkelijkheid. De theater- en circuswereld zagen er in 1979 héél anders uit dan nu, een combinatie van beide werelden was 39 jaar geleden nog ondenkbaar. Het verschijnsel van grote reizende showspektakels bestond zelfs nog niet. Grootste uitdaging lag in het technisch mogelijk maken van een circusvoorstelling in de theaters, met hun uiteenlopende vormen, grootten en faciliteiten.
'Wintercircus Martin Hanson' werd al snel een gewaardeerde en succesvolle circusonderneming. Een onderneming die altijd met haar tijd is meegegaan.
In deze spagaat tussen theater- en circuswereld groeide Arlette Hanson op, raakte ze vertrouwd met alle facetten van het circusbedrijf en theater. Ze genóót ervan en het Wintercircus werd haar passie. Het een plek geven van deze passie in de wereld van nu werd haar missie.
Na het afronden van de studie Theaterwetenschap, was drs Arlette er klaar voor om het bedrijf van haar ouders over te nemen. Ze geniet nog iedere dag van die stap: "Het is ontzettend veel werk en er zijn momenten dat je wel eens denkt, hoe ga ik dít nu weer oplossen, maar na iedere show -als ik al die glunderende gezichten van bezoekers zie-, weet ik het weer zeker. Het is alle inspanningen méér dan waard!"
Inmiddels heeft Arlette 20 jaar de volledige leiding en is Wintercircus Arlette Hanson het enige circus in Nederland dat volledig door een vrouw wordt gerund. Veel is er veranderd. Van een klassiek circus met een traditioneel programma veranderde de voorstelling in een theatercircus. In 2014/2015 is het roer nog verder omgegaan. Het Wintercircus heeft nu een heel eigen stijl die getypeerd kan worden als eigentijds circustheater voor de hele familie.
Arlette Hanson vindt het belangrijk dat theater en circus voor iedereen toegankelijk is. Daarom zet zij zich in om theaterbezoek voor (eenzame) ouderen en mensen met een beperking mogelijk te maken. Wat haar betreft zijn er geen grenzen. Zo ontwikkelde Arlette het concept voor ‘Komt het zien, komt het horen!’ en maakte daarmee de visuele Wintercircus voorstelling door toevoeging van 'live audiodescriptie' door blindentolken volledig ‘zichtbaar’ voor mensen die blind of slechtziend zijn. Uniek, want hiermee was Wintercircus Arlette Hanson de eerste theatervoorstelling in Nederland die door mensen met een visuele beperking net zo beleefd wordt als hun ziende vrienden en familie. Een blinde bezoeker: “ik zie geen steek en toch heb ik alles gezien".
De directrice van het Wintercircus staat bekend om haar enorme netwerk en uitstekende neus voor jong talent. Ze wordt zeer gewaardeerd om haar inzet om de kansen op werkervaring voor een nieuwe generatie artiesten te vergroten. De glanzende carrière van menig topper startte bij het Wintercircus. Ook is Arlette Hanson adviseur bij tal van internationale evenementen. Zo is ze één van de vijf leden van de selectiecommissie van het toonaangevende European Youth Circus Festival in Wiesbaden, en is ze betrokken bij o.a. de examens van de HBO-circusopleidingen in Tilburg (Fontys) en Rotterdam (Codarts).
Net als haar vader, die jarenlang voorzitter was van de Vereniging Nederlandse Circus Ondernemingen (VNCO) en president van de European Circus Association (ECA), zet Arlette zich in voor de circusbelangen in het algemeen. Zij is bestuurslid van de VNCO en van de Stichting Circus Cultuur.
Haar ouders, Ria en Martin Hanson, zijn inmiddels 78 en 79 en hebben zich helemaal teruggetrokken uit het bedrijf. Maar uiteraard voelen ze zich nog steeds zeer betrokken bij het wel en wee van ‘hun' circus. Met trots volgen ze de verrichtingen van hun dochter op de voet.